Car-sharing, jako model uzupełniający usługę transportu miejskiego. Opiera się na krótkoterminowym wynajmie samochodów oferowanym przez operatorów na obszarach miejskich. Koncepcja usług car-sharingu zbliżona jest do klasycznych wypożyczalni pojazdów, z tą różnicą że samochody mogą zostać wynajęte na mniej niż godzinę, a sam proces wynajmu odbywa się bez konieczności fizycznego kontaktu z pracownikami biura. Carsharing należy do nowej klasy usług mobilności, które wykorzystują nowoczesne technologie, aby umożliwić dostęp do mobilności opartej na samochodach bez konieczności posiadania przez konsumenta własnego pojazdu. W przeciwieństwie do tradycyjnego formatu sprzedaży samochodów użytkownikom końcowym, wymaga to nowych propozycji wartości, nowych struktur organizacyjnych i nowych sposobów interakcji z sektorem publicznym. Taksówki oraz tradycyjne wypożyczanie samochodów to alternatywne, starsze formy usług mobilności, które nie wymagają nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, aby były opłacalne, ale wykorzystują nowe technologie w celu poprawy usług.
Obecnie, wyróżnić możemy trzy główne typy car-sharingu:
- stacjonarny/klasyczny (round-trip) – gdy pojazd wypożyczamy i oddajemy zawsze w jednej i tej samej lokalizacji,
- jednokierunkowy (one-way) station based – gdy wypożyczamy pojazd w jednym punkcie, a oddajemy go w innym punkcie, ograniczając się przy tym jednak tylko do punktów wypożyczeń ustanowionych przez operatora systemu
- swobodny (free-floating) – gdy wypożyczamy i oddajemy pojazd z zupełnie dowolnej ogólnodostępnej lokalizacji na terenie miasta.
Zalety ideowe systemu car-sharing wiążą się m.in. z kwestiami takimi jak:
- ograniczenie formalności związanych z wynajmem pojazdu do minimum,
- wpływ na zmniejszenie liczby pojazdów wjeżdżających do miasta (mniejsze obciążenie sieci drogowej),
- pro-ekologiczność (pojazdy elektryczne; wiek pojazdów, normy EURO itp.),
- integracja rozwiązań proekologicznych – włączenie dodatkowego rozwiązania do oferty transportu miejskiego,
- eliminacja konieczności posiadania pojazdu na własność i ponoszenia kosztów związanych z jego użytkowaniem i utrzymaniem.